Rajatarina: Itikkapartio – ”Pää ei enää tahtonut kääntyä mihinkään suuntaan, sillä niska oli alkanut turvota itikanpistojen takia”

Rajakilta rajatarinat

Ensimmäisen partion tein syyskesällä 1966 ylikersantti Pauli Vienolan kanssa. Partio kesti kolme vuorokautta ja reitti oli Saihovaara-Törmäoja-Kolsakoski.

Partio tehtiin jalan. Ensiksi nousimme Nuorttitunturin rajapyykille. Kyllä oli jylhät maisemat molemmin puolin rajaa. Kaukana rajan takana näkyi Hirvasjärvi, kun jatkoimme partiota pohjoiseen.

Itikoita oli paljon kosteikon reunassa, ja myöhemmin pidimme tupakkatauon. Kysyin Paulilta itikkamyrkkyä, koska itikat kuppasivat hikistä kaulaa jatkuvasti. En muista, oliko hänelläkään myrkkyä, kun sitten jo lähdimme eteenpäin raja-aukon laitaa kulkemaan.

Kysyin, onko vielä pitkä matka Törmäojan majalle. Pää ei enää tahtonut kääntyä mihinkään suuntaan, sillä niska oli alkanut turvota itikanpistojen takia.

Viimein saavuttiin Törmäojalle. Ylitimme joen ja aloimme lähestyä partiomajaa. Vasemmalla polunvarressa oli vanha laavu. Viimein tulimme pieneen aukkoon, jossa oli partiomaja ojan varressa.

”Sarkatakin kaulus oli hiertänyt turvonneen niskan ja kaulan”

Ripustin rynnäkkökiväärin naulaan roikkumaan. Sisältä otin ämpärin ja lähdin hakemaan vettä. Samalla pesin naamani ja kipeytyneen niskani. Sarkatakin kaulus oli hiertänyt turvonneen niskan ja kaulan. En saanut ensimmäisenä yönä oikein nukuttua. Vaikuttikohan siihen rajan läheisyys vai itikoiden kuppaukset?

Aamulla joimme kahvit, tiskasimme astiat ja siivosimme majan. Partio jatkui kohti Kolsakoskea. Yö oli samanlainen kuin edellinenkin.

Paluumatkalle lähdimme Rannisvaaran kautta Marjarovan porokämpälle, jossa keitimme mustikka- ja sekahedelmäkeittoa. Sekaan murskasimme vanikkaa. Ruoan söimme mukeista.

Tämän jälkeen lähdimme kohti vartiota. Tulimme suon laitaan, jossa oli pajupuska. Menin puskan läpi ja samalla itikkapilvi pölähti puskasta. Itikat iskivät kasvoihin ja hikiseen niskaan niin, etten saanut enää lainkaan liikutettua päätä.

Niskaan ja kaulaan tuli kova polte. Viimein pääsimme vartiolle ja saunaan, ja kyllä poltti kuuma löyly armottomasti niskaa.

Tämän partion jälkeen minulla oli aina itikkamyrkyt mukana kesäpartioissa.

Pekka Kimolin
Sissikompania, Lapin Rajavartiosto, 1965–1966

Tarinoita samoilta seuduilta: partio myrskyssä ja Saihovaaran vanha partiomaja